Benzinova evoluce

BENZÍNOVÁ EVOLUCE

Na cestách nás provází Škoda už 125 let

Značka Škoda dokázala během své existence spolehlivě uspokojit veškeré naše potřeby. Od stylového kabrioletu po elektrické SUV nás vždy dovezla do cíle i po obtížných cestách. Věřili byste ale tomu, že na úplném začátku této automobilky bylo jízdní kolo?

SLAVIA IS THE NEW HIPSTER

Možná vás překvapí, že historie firmy Škoda se nezačala psát na čtyřech kolech, ale na dvou. Nadšení velocipedisté brzy zjistili, že značka Laurin & Klement je synonymem kvality a jejich kola Slavia se brzy stala druhými nejprodávanějšími v republice. Upřímně, dnes byste asi na tomto stroji z roku 1895 na cross nevyrazili, ale na projížďku po hipster kavárnách...?

OFF-WHITE MOOD

Jak by asi vypadal roadtrip na počátku 19. století? Představte si vůz v off-white lesklém provedení, kožené sedačky, zlaté luxusní detaily a vítr ve vlasech - pokud tedy maximální rychlost 60 km/h dovolí. Dobře, možná jste si nevybavili tento model L&K G z roku 1909, ale není to styl?

OLD BUT GOLD

Způsob, kterým řídíte, je vyjádřením vašich vnitřních pocitů. Souhlasíte? A jak byste si poradili s touto kráskou z roku 1932? Elegantní modř, ladné detaily a sofistikované křivky skvěle doplňují její prvorepublikový půvab. A jen si představte ty outfity, které by tento vůz, který je navíc opravdu historickou raritou - posledním modelem L&K a prvním vozem ryze Škoda - tak skvěle doplňovaly? Dlouhé šály, cat eye brýle a červená rtěnka... tento veterán je zkrátka old school gold.

YOU SPIN ME ROUND

Retro 40. léta se historicky nesla v bouřlivém válečném duchu, ovšem život jako takový se nezastavil. Možná právě proto se může toto období pochlubit výjimečným designem i fashion stylem. A zatímco ideálu krásy vévodily úzké pasy a kostnaté postavy, autům slušely oblé tvary. A ty se začaly těšit takové oblibě, že se tato "aerodynamika" začala přenášet i do světa módního.

MAKE CARS NOT WAR

Posaďte se za volant tohoto cool kabrioletu Škoda Felicia z roku 1961 a proměňte se alespoň ve svých představách v jednu z ikon 60. let. Stane se z vás Jaqueline Kennedy, Catherine Deneuve, Audrey Hepburn, Bigitte Bardot nebo Jane Birkin? Všechny tyto krásky mají jedno společné - byly známe a obdivované po celém světě, stejně jako tato Felicie, který byla velice populární globálně. I v dnešní době je tento model považován za jeden z nejcennějších klasických vozů a zdá se, že stárne do krásy - stejně jako všechny ikony 60. let.

NOT SO MELLOW YELLOW

Ačkoliv v Československu probíhala v 70. letech normalizace, na tomto žlutém uhlazeném kupé nebylo normálního skoro nic. Tento dvoudveřový vůz, také známý jako "erko", dal totiž základ sportovnímu směru značky Škoda. Rychlá doba si žádala ještě rychlejších aut a silnějších motorů. Možná protože v nich bylo možné snadněji zmizet za hranice? Ačkoliv v této žluté nepůsobí model 110 R zrovna nenápadně.

YOUR FAVORIT(E)?

Každý design auta se nejdříve rodí v myšlenkách. Ovšem když dnes sledujeme klasického Favorita, říkáme si: "What were you thinking about?" Dobře, není to zrovna krasavec na první pohled, ale rozhodně ho nepodceňujte. Jeho dny teprve přijdou! Toto auto se pomalu stává veteránem, jehož cena stále roste. Takže pokud máte tuto "relikvii" v garáži, možná ještě posečkejte, než se jí zbavíte.

MAKE MORE ROOM(STER)

Škoda, Roomster se již dnes nevyrábí, ale přitom byl neuvěřitelně skladný a praktický. Jeho design byl poněkud "odvážný" a určitě nešlo o auto pro každého, ale prostě jste ho buď milovali nebo nenáviděli. Pokud jste nechtěli honit koně ani ego, byl pro vás tento vůz ideální. Poměr kvalita - výkon: zn. ideál.

ONE OF A KIND

Počet vyrobených kusů: jeden. Odhadovaná cena: 30 milionů korun. Faktor exkluzivity: K nezaplacení! Škoda Vision C je opravdovou raritou pro automobilové nadšence. Jedná se o koncepční vůz vyrobený ručně a každý jeho centimetr je unikání masterpiece designérů. Ostře řezané tvary působí velice futuricticky a barva je stejně nápadná jako auto samotné. Tohle je muzejní kus a byl by snad hřích ho vyslat zrovna na naše silnice.

LAST BUT NOT LEAST

Jestli Škoda Vision C futuristicky vypadá, Škoda Superb Combi iV je potom přímo ztělesněním budoucnosti. Jde totiž o první model automobilky, který myslí i trochu ekologicky. Má konečně hybridní pohon! Jedno z nejprodávanějších aut u nás tak konečně uspokojí i jednice, kterým není lhostejný osud naší planety. A my musíme říci, že je nám směr, kterým se značka Škoda ubírá, nesmírně sympatický.

Synonymum kvality

Ještě než se začali věnovat automobilům, splnili si Václav Laurin a Václav Klement jiný sen – v roce 1895 postavili své první jízdní kolo. Pojmenovali ho Slavia a tato značka se s každým dalším cyklistickým modelem stávala proslulejším synonymem kvality a inovací. Kolo Slavia se dokonce vyrábělo v několika různých provedeních – pro dámy, pro těžší jezdce a pak speciální verze pro dobrodruhy do terénu.

  • Šaty Mother of Pearl, zalando.cz;
  • klobouk Tonak

Zpět ke kořenům

Jako odkaz na svou historii a na fakt, že její zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement byli nadšení velocipedisté, představila Škoda projekt We Love Cycling. Online portál určený pro cyklisty všech úrovní a zájmů. Získáte zde spoustu zajímavých informací, ať už jezdíte na kole na dlouhé výlety, vyjíždíte jen občas, nebo máte závodní ambice.

Pro milovníky módy tu navíc teď běží seriál We Love Bike Fashion o tom, jak cyklistiku ovlivňuje móda, a naopak – vzpomeňme například na rozruch, jaký nedávno způsobily bike shorts na přehlídkových molech. www.welovecycling.cz

  • Šaty Victoria Beckham, zalando.cz;
  • bunda Stella McCartney;
  • boty Vagabond, answear.cz

S větrem ve vlasech

Málo se ví, že úplně první Škoda Felicia byla kabriolet, vyrábějící se od roku 1959. Díky elegantním tvarům si během své pětileté výroby získal i srdce zákazníků v západní Evropě.

Vůz s typickou „žraločí“ maskou chladiče a tehdy velmi výjimečným bílým interiérem patří dodnes k nejžádanějším mladým veteránům, jehož cena dosahuje i milionu korun.

  • Overal Patrizia Pepe, answear.cz